Ga naar inhoud

Werken in de Port of Harlingen

Redactie Harlingen Welkom aan Zee

Harlingen, één van de friese elfsteden; de enige stad direct gelegen aan de Waddenzee. De zee die de stad zo’n rijke historie en eigen karakter heeft gegeven en tot op de dag van vandaag de dynamiek brengt die Harlingen zo bijzonder maakt. Een stad met vele mogelijkheden voor zowel bedrijven, bewoners als bezoekers. Harlingen kent dan ook vele ondernemers en werklui met ieder een heel eigen verhaal. Hoe is het om te werken in een havenstad gelegen aan zee?

Havenwachter Steef Hofland

Steef Hofland werkt als havenwachter bij het zelfstandige havenbedrijf Port of Harlingen. Hij is werkzaam op de verkeerspost, samen met een kleine ploeg van zeven collega’s. De verkeerspost staat 365 dagen per jaar en 24 uur per dag paraat. Dat moet ook wel, want de verkeerspost handelt al het verkeer af dat de haven van Harlingen in- en uitkomt. En dat kan soms leiden tot topdrukte. Steef Hofland vertelt graag over zijn bijzondere werkzaamheden als havenwachter in de Port of Harlingen.

Van schipper op zee naar havenwachter

In het voorjaar van 2020 is Steef begonnen als havenwachter bij Port of Harlingen. Hij is medeverantwoordelijk voor het verkeer in de haven en zorgt ervoor dat de schepen de juiste ligplaats krijgen. Dit betekent ook dat Steef fungeert als een soort gastheer voor de bemanning van de schepen, omdat een havenwachter het eerste aanspreekpunt is. Gelukkig weet Steef door zijn achtergrond precies hoe hij dit moet doen. “Voordat ik begon als havenwachter, was ik schipper in de zeilchartervaart. Ik was toen veel van huis weg, en uiteindelijk wilde ik toch wat meer thuis zijn. Daarom heb ik de overstap gemaakt. Nu zit ik niet meer zelf op zee, maar coördineer ik wat de haven in- en uitgaat. Zo houd ik toch de binding met het varen.”

‘Het werk als havenwachter vergt passie en kundigheid’

- Steef Hofland

Kundigheid en passie

Het werk als havenwachter vergt niet alleen passie, maar ook veel kundigheid. “De collega’s op het kantoor plannen de schepen in, en wij zorgen er op de verkeerspost voor dat de schepen ook daadwerkelijk de juiste plek in de haven krijgen. Zelf heb ik veel met de chartervaart vanwege mijn achtergrond, maar dit zijn niet de makkelijkste schepen. Ze hebben veel windvang, weinig diepgang en relatief weinig vermogen. Om te manoeuvreren vergt dat veel kundigheid van de schipper. Ook vergt het inzicht van mij als havenwachter om te zien welke ligplaats het meest geschikt is.”

Werken in een havenstad

Zelf woont Steef in Tzum, maar vanwege zijn werk in de haven is hij bijna elke dag in Harlingen te vinden. En dat vindt hij allesbehalve erg. “De haven van Harlingen is een prachtige plek om te werken. Het heeft gewoon wat. Als ik boven op de post zit en ik kijk om me heen, dan zie ik aan de ene kant Harlingen en aan de andere kant het wad. Dat is echt een prachtig uitzicht. Vooral ’s avonds, als het donker is, zie je allemaal vuurtorens van de eilanden. Daar kan ik echt van genieten. En natuurlijk geniet ik van het werk zelf. De diversiteit en uitdaging maken mijn werk zo bijzonder. Het werk is heel ad hoc, waardoor het opeens heel druk kan zijn. Het gaat soms maar door, dat vind ik erg leuk. Bovendien past dat goed bij het karakter van Harlingen.”

‘De haven van Harlingen is divers en bruist enorm’

- Steef Hofland

Het bijzondere van de Port of Harlingen

Port of Harlingen is de grootste haven van Friesland. De haven bedient niet alleen Harlingen, maar heel Noord-Nederland en is ‘the gate to the north’. Doordat de haven ook een zakenpartner is voor bedrijven, is het een plek die waarde én werkgelegenheid biedt voor de inwoners van Harlingen en voor Noord-Nederland. Zo zorgt de Port of Harlingen maar liefst voor 2.900 banen, waarvan 1.400 in de haven en circa 1.500 banen bij toeleveranciers en overige berijven. Dit maakt de Port of Harlingen enorm divers. “De diversiteit maakt Port of Harlingen heel bijzonder. Er komen veel soorten schepen samen in de voorhaven. Het stroomt hier altijd door. Zo arriveren er schippers die voor het eerst Harlingen binnenkomen. Tegelijkertijd kan het, vooral in de zomer, voorkomen dat er op diezelfde plek trainingen zijn met sloeproeien. Die schippers hebben dat nog nooit zo meegemaakt en kijken hun ogen uit.”

Een komen en gaan van boten

Een haven is geen haven als er niet veel boten voorbijkomen. Zo ook in Port of Harlingen. “Rederij Doeksen (de veerdienst naar Terschelling en Vlieland, red.) is uiteraard een grote speler in de haven. De vissers zijn dat natuurlijk ook.” Vele kotters van de Urker vissersvloot hebben in de Nieuwe Vissershaven een ligplaats. “Er komen ook veel vrachtschepen van alle afmetingen binnen voor de industriehaven. Daarnaast hebben we de Zeeuwse mosselvissers, containerschepen en cruiseschepen. Ook op de werf komt van alles binnen, zoals superjachten. Vanaf het vroege voorjaar tot in het najaar weten ook veel zeil- en motorjachten Harlingen te vinden. En met zo’n 80 klippers en tjalken is Harlingen de thuishaven voor de zeilcharters. Dit geeft de stad een uniek aangezicht en het zorgt ervoor dat de haven enorm bruist.”

 

Meer blogs over Harlingen