Ga naar inhoud

Het Zonnepontje

Redactie Harlingen Welkom aan Zee

Wie vanaf het Badhuus naar de Elfstedenfontein de Walvis wil, moest tot voor kort een groot stuk omlopen of was aangewezen op zwemmen. Misschien niet een probleem bij temperaturen van boven de 25 graden Celsius, maar in negen van de tien gevallen toch niet zo’n lekker idee. Tegenwoordig hoeft dat gelukkig niet meer, want het ‘Zonnepontje’ De Jonge Seun gooit graag de trossen los om mensen over te varen. Een rondje door de haven van Harlingen kan ook.

Bouwsteen voor de renovatie

In 2015 werd de Stichting Harlingen Heen en Weer opgericht met als doel onderdeel te zijn van de opfrisbeurt van de Nieuwe Willemshaven. Op dit moment is deze haven een bruisende plek met veel culturele mogelijkheden op steenworp afstand van het centrum. Even de keermuur doorkruisen en je loopt zo richting de Voorstraat of de Noorderhaven. Reis je altijd met de fiets of auto naar de Nieuwe Willemshaven, dan geeft een rondvaart met De Jonge Seun een heel ander perspectief van de locatie.

'De pont heeft twaalf zonnepanelen'

- Arjen van der Pol

Nagenoeg emissieloos

Een elektrisch voertuig is goed voor het milieu, maar nooit honderd procent emissieloos. De accu’s moeten natuurlijk gemaakt worden en stroom komt lang niet altijd van wind- of zonne-energie. Dit is waar het Zonnepontje een groot verschil maakt. “Natuurlijk kunnen we de boot aan de stroom hangen, maar dit hoeft in de praktijk bijna nooit”, legt schipper Arjen van der Pol uit. “De pont heeft twaalf zonnepanelen op het dak liggen en de twee elektromotoren gebruiken gelukkig niet heel veel energie. Op zonnige dagen komen wij eigenlijk altijd positief uit met het energieverbruik. Zelfs op lichtbewolkte dagen slurpen de panelen nog kilowatts op, zodat we lekker kunnen doorvaren”. Daarnaast varen de bezoekers zonder het geluid van een ratelende dieselmotor en daarbij behorende geurige zwarte pluimen. Daar word je zen van.

Vrijwillig varen

Het vaartuig is ontworpen door een professioneel bureau dat heeft gekeken naar doel en gebruik. “Hierdoor kregen we geen speedboot, maar een ruim opgezette pont met goede toegankelijkheid en wendbare besturing”, vertelt Arjen terwijl hij demonstreert hoe hij de boot zijwaarts aanlegt. “We werken volledig met vrijwilligers die niet fulltime varen, dus dit is uiterst geschikt. Voor sommige kandidaten is het nog even schakelen, omdat ze gewend zijn in een conventioneel schip te varen die de besturing en aandrijving volledig achter heeft. Velen pakken de draad gelukkig snel op”.

'Het is een toegankelijke pont'

- Arjen van der Pol

Gebouw door studenten

Het ontwerp werd dus geleverd door een architectenbureau, maar de uiteindelijke bouw is gedaan door de studenten Maritieme Techniek van ROC Friese Poort. “Dit deden zij uiteraard onder begeleiding van de docenten en dit werd meegenomen als een afstudeerproject. Wij stonden erbij en keken ernaar. Het was voor ons toen ook de taak de andere zaken rondom de bedrijfsvoering te regelen, want er komt nogal wat bij kijken”, schetst Arjen.

Van steigers tot sponsoren

Naast het vaartuig zelf, moesten er nog veel andere faciliteiten geregeld worden. De steigers waar het Zonnepontje nu aanlegt moesten nog gebouwd worden en ook de bedrijfsvoering en het vinden van de locatie voor onderhoud waren onderdeel van het avontuur. “Zoals gezegd opereren wij volledig vrijwillig. Van bestuur tot de schippers. We vragen geld voor de ritjes de wij varen en deze inkomsten worden volledig gebruikt voor onderhoud en ontwikkeling. Gelukkig mogen wij ook rekenen op onze partners en sponsoren. Een voorbeeld hiervan in Jachtwerf Atlantic waar het pontje in de winter ligt en waarbij wij vijf keer per jaar het pontje uit het water mogen halen voor onderhoud of om eventuele troep uit de schroef te halen. Arjen vult aan: “Helaas komt het nog vaak voor dat er afval in het water wordt gedumpt. Uiteraard komt plastic het meeste voor. Naast dat het schadelijk is voor dier en milieu, ondervinden wij er ook problemen van tijdens het varen. We hebben al een aantal keren een kapotte motor gehad door ronddrijvend afval. We pikken dit dan ook graag op wanneer we het tegenkomen. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat mensen stoppen met afval dumpen”.

De toekomst

Als het aan Arjen ligt, blijft het niet alleen bij bezoekers overzetten naar kade bij de Harlinger Elfstedenfontein en blokjes om door de haven. “Ik zie het graag voor me dat we meer voor de stad betekenen. We hebben tijdens de Tall Ship Races ook geholpen als begeleidingsschip en wij zijn ook in staat om te helpen met bijvoorbeeld foto- en videoprojecten. Dit smaakt wat ons betreft naar meer, dus hopelijk kunnen we daar weg in vinden”, besluit de schipper.

Andere interessante blogs