bis 2. April 2026

Zonnepontje Jonge Seun

Vaar mee met zonnepontje Jonge Seun
Vaar mee met het pontje van de Jonge Seun. Dichter bij het getijdenwater van de Waddenzee kun je niet komen. Hier kiezen de veerponten naar de Waddeneilanden zee. Hier hijsen de schippers op hun plezierjachten de zeilen. Beleef het industriële erfgoed aan de kade vanaf het water. Kijk uit naar de Harlinger garnalen- en Zeeuwse mosselvissers. Onderga de tot passagiersschepen omgebouwde klassieke klippers, aken en tjalken van dichtbij. Harlingen kent een bruisende zeehaven en op het pontje zit je er even middenin.

Duurzaam
De zonnepont is in opdracht van de stichting Harlinger Heen & Weer gebouwd door de afdeling Maritieme Techniek van ROC Friese Poort. Op 7 juli 2017 werd ze te water gelaten. De aluminium pont is ontworpen door Ar…

Vaar mee met zonnepontje Jonge Seun
Vaar mee met het pontje van de Jonge Seun. Dichter bij het getijdenwater van de Waddenzee kun je niet komen. Hier kiezen de veerponten naar de Waddeneilanden zee. Hier hijsen de schippers op hun plezierjachten de zeilen. Beleef het industriële erfgoed aan de kade vanaf het water. Kijk uit naar de Harlinger garnalen- en Zeeuwse mosselvissers. Onderga de tot passagiersschepen omgebouwde klassieke klippers, aken en tjalken van dichtbij. Harlingen kent een bruisende zeehaven en op het pontje zit je er even middenin.

Duurzaam
De zonnepont is in opdracht van de stichting Harlinger Heen & Weer gebouwd door de afdeling Maritieme Techniek van ROC Friese Poort. Op 7 juli 2017 werd ze te water gelaten. De aluminium pont is ontworpen door Arend Lambrechtsen Naval Engineering, het aandrijvings-/besturingssysteem door Henk Jukkema en de Jonge Seun is gebouwd door studenten van ROC Friese Poort.
12 Zonnepanelen op het dak en een tractie accupakket van 608 kg drijven een hele vaardag lang twee roerpropellers aan, één onder de boeg en één onder de achtersteven. Deze sturen gekoppeld tegen- gesteld met een totale stuurhoek van 180º. Per roerpropeller zijn de stuwrichting en hoeveelheid vermogen afzonderlijk regelbaar en zo kan bovengemiddeld goed gemanoeuvreerd worden.
Dat is belangrijk want een pont vaart nu eenmaal kort rechtuit en er wordt vooral veel aangelegd en weggevaren. Draaien om de eigen as, varen op één motor zonder tegensturen, dwars wegvaren of aanleggen, het kan allemaal.
De Jonge Seun reageert direct op stuuruitslagen en dat is handig in een drukke zeehaven met stroom en vaak veel wind.

Meervaren?
Als de vlag waait, varen we tussen 10.00 en 17.00 uur. Er zijn drie opstapplekken in de haven en de je kunt op ieder moment aanmonsteren voor 3 euro per persoon, zeven dag per week. Een compleet rondje duurt ongeveer 20 minuten. 

Wann

  • Täglich um 10:00